• BIST 82.363
  • Altın 147,013
  • Dolar 3,7669
  • Euro 4,0291
  • İstanbul 8 °C
  • Ankara 2 °C

TRT'nin kasasına elektrik faturasından bir yılda 800 milyon TL girdi

TRT'nin kasasına elektrik faturasından bir yılda 800 milyon TL girdi
Elektrik faturalarından kayıp-kaçak bedeli dışında TRT payı olarak aboneden 2013’te 800 milyon lira alındı. Radyo ve televizyon cihazlarının bandrol satışlarından kurumun kasasına 560 milyon lira girdi. Reklam ve ticarî geliri ise 110,5 milyon lirada kald

Sayıştay’ın açıkladığı 2013 denetim raporuna göre TRT’nin en büyük gelirini, elektrik faturalarından aldığı yüzde 2’lik pay oluşturuyor. 2012’de toplam gelirlerinin yüzde 81’i, 2013’te ise yüzde 86,5’i, elektrik hasılat payları ve bandrol gelirlerinden oluştu. TRT bütçesi, elektrik geliri sayesinde her yıl milyonlarca lira fazla veriyor. 2013 yılında da elektrik payından elde ettiği geliri yüzde 20,9 artırdı. 2012’de elektrik faturalarından 662 milyon lira gelir elde eden TRT, 2013 yılında aynı yolla 800 milyon liradan fazla rakamı kasasına koydu. Sayıştay raporunda yer alan mali tabloya göre TRT, 2013’te toplam 1 milyar 477 milyon lira gelir elde etti. Elektrik hasılat payı, bandrol ve sponsorluk gelirlerinde artış, ilan-reklam gelirleri, mal ve hizmet satış gelirleri, yurtdışı satışlar ve diğer gelirlerde ise azalış yaşandı. Gelir artışında, elektrik hasılat payındaki yüzde 20,9’luk artış önemli rol oynadı.

Kurumun ticari faaliyet kazançları ise düştü. Reklam ve ticari faaliyetlerden oluşan gelir, 155 milyon liradan 110 milyon liraya geriledi. Kurumun 1 milyar 268 milyon lira olan toplam giderin yüzde 52’sini dışarıdan sağlanan fayda ve hizmetler, televizyon kanallarının dışarıdan aldığı veya yaptırdığı programlar, haberler, spor ve prodüksiyon gibi masraflar oluşturdu. TRT’nin 2013’te kurum dışına yaptırdığı programların tutarı 316,9 milyon TL’ye ulaştı. Sayıştay raporunda, TRT ile ilgili önemli tespitlere yer verildi. Özerklik ve yayında tarafsızlık ilkelerine vurgu yapan Sayıştay, “TRT’nin kamu yayıncılığı faaliyetlerini sürdürmesi için finansman kaynağının garanti altına alınması, bu bağlamda gelir kaynaklarının siyasi erkten bağımsız ve ekonomik gelişmeler karşısında etkilenmeyecek bir finansman yöntemini sağlayacak yapıya kavuşturulması gerekli görülmektedir.” değerlendirmesini yaptı. Raporda, kurum gelirlerinin büyük kısmını oluşturan kamu katkısı paylarının, elektrik sarfiyatıyla görüntülü ve sesli cihazların satışına bağlı bir tüketim vergisi niteliğinde olmasının ekonomik faaliyetlerden doğrudan etkilenmesine yol açtığına dikkat çekildi.

İNEGÖL OSB DAVA AÇINCA yasa değişti

2008 yılında yapılan değişiklikle organize sanayi bölgeleri (OSB) TRT payından muaf tutuldu. Bunun üzerine İnegöl Organize Sanayi Bölgesi, ödediği payları geri almak için Bursa 5. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde, Uludağ Elektrik Dağıtım AŞ (UEDAŞ) aleyhine dava açtı. Mahkeme, kanun değişikliğiyle OSB’lere TRT payı muafiyeti getirildiği sonucuna vararak, 17 Aralık 2013 tarihinde İnegöl OSB lehinde hüküm verdi. Yargıtay 3. Hukuk Dairesi, kararı oybirliğiyle onayarak temyiz itirazını reddetti. İnegöl OSB, UEDAŞ aleyhine verilen kararı emsal göstererek İÇTAŞ Elektrik aleyhine de dava açtı ancak Eylül 2014’te yapılan değişiklikle, “Organize sanayi bölgeleri tüzel kişilikleri, serbest tüketici olarak tedarikçilerden katılımcıları için temin ettikleri enerjiye ilişkin olarak Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu’na ayrıca pay yatırmaz.” hükmü kaldırıldı.

AKP, elektrikte TRT payını kaldırmayı vadetmişti

İktidardaki 12 yıllık süreçte elektrik faturalarındaki TRT katkı payını kaldırmayan AKP, 2002 yılı genel seçimlerinin ardından açıkladığı 1 yıllık acil eylem planında TRT payının kaldırılacağını vaat etmişti. Enerji politikaları kapsamında yapılacak değişiklikler arasında TRT payının da hükümet kurulduktan 3 ay içerisinde kaldırılacağı öne sürülmüştü. Enerji politikalarının temelinin ucuz ve güvenilir enerji olduğu belirtilen planda, “Elektrik fiyatlarının ucuzlatılmasına yönelik olarak elektrik faturalarındaki TRT payı kaldırılacaktır.” ifadeleri yer almıştı.

Seçimde tarafsız davranmayan TRT ceza yedi

Milletin vergileri ile işleyen TRT’nin hükümet yanlısı tutumu cumhurbaşkanlığı seçimleri sürecinde, adaylara verilen konuşma süresi konusunda yapılan haksızlıkla bir kez daha gündeme gelmişti. 29 Haziran’da başlayan seçim süreci kapsamında 10 Temmuz’a kadar TRT Haber’in yayın akışında Tayyip Erdoğan’a 559 dakika, Ekmeleddin İhsanoğlu’na 137 dakika, Selahattin Demirtaş’a 18 dakika yer verildiği tespit edilmişti. Seçimlerden sonra tarafsızlığını koruyamayan TRT’ye tarihinin en yüksek cezası kesildi. Yüksek Seçim Kurulu (YSK), cumhurbaşkanlığı seçim sürecinde Erdoğan’a üç günde 5 saat 26 dakika süre ayıran TRT Türk’e, diğer adaylara hiç yer vermediği için 7 program durdurma cezası verdi.

Bu haber toplam 172 defa okunmuştur
Etiketler: , , ,
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2010 Aksiyon Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 02122937548 | Haber Yazılımı: CM Bilişim